TERUGBLIK

 

Concert 4 februari 2018

 

Zondagmiddagconcert bracht ode aan fagottist Brian Pollard. Een bijzondere concertmiddag in het Dorpshuis van Landsmeer!

Voor de tweede keer dit seizoen had de organisatie van het Zondagmiddagconcert een première op het programma staan. Zondag 4 februari 2018  speelde het Reflection Ensemble een compositie van de bekende componist Kees Olthuis (1940) . Het werk voor fagot en strijkkwartet genaamd Reflection ( Bespiegeling) is een in memoriam voor Brian Pollard. (1912-2013).

Brain Pollard is meer dan 40 jaar de solo fagottist geweest van het Koninklijk Concertgebouworkest. Door zijn wijsheid en behulpzaamheid is hij velen tot grote steun geweest. Het is daarom dat vriend en vooraanstaand fagottist Frans Robert Berkhout  een opdracht aan Kees Olthuis heeft gegeven om een werk te componeren. Met dit werk willen zijn vrienden Brain Pollard  eren en bedanken.

Reflection beschrijft verschillende periodes uit het leven van Brian Pollard, waarbij zijn  ongebreidelde fantasie en mysterieuze gedachten de inspiratie waren bij het componeren. Het werk werd uitgevoerd door Het Reflection Ensemble, een ad hoc ensemble, bestaande uit vrienden van Brian Pollard. De fagottist Frans Robert Berkhout is een leerling van Brain Pollard en latere collega in het Koninklijk Concertgebouworkest. Dit jaar verscheen zijn CD met 16 walsen voor fagot solo van de Braziliaanse componist Franscisco Mignone.
Naast fagottist Frans Robert Berkhout speelde Keiko Iwata-Takahasi (viool), Kirsti Goedhart (viool), Ronald Krämer (altviool) en Edith Neuman (cello).

Het concert opende met een strijkkwartet van Haydn. Gevolgd door de première van Reflection (2015) van Kees Olthuis. Na de pauze een werk van W.A. Mozart voor viool en altviool: Duo in G KV423. Het concert werd afgesloten met Kwintet in a klein van Edouard Dupuy voor fagot en strijkkwartet.

Klik hier voor programmafolder februari 2018.

Concert 8 oktober 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liefdesverklaring tijdens Zondagmiddagconcert Landsmeer

Prachtige muziek, een volle en enthousiaste zaal, geweldige sfeer

Een bijna 300 jaar oude viool met een ‘stem’ die de liefde oproept van zijn bespeelster Marleen Asberg. Zij won niet alleen tal van prijzen met haar vioolspel en studeerde (cum laude) af aan het conservatorium, maar nam ook zangles. Als eerste violiste bij het Concertgebouworkest kreeg ze de beschikking over deze fantastische oude viool. De liefde voor haar instrument en het besef dat ze deze geliefde moet opgeven als haar carrière bij het orkest ooit eindigt, inspireerden Marleen Asberg tot een lied. Bevriende componist Kees Olthuis was onder de indruk van haar hartstochtelijke lied en componeerde er muziek bij. Geen melodie onder de tekst, maar een echt muziekstuk. Voor het eerst in Landsmeer zong Marleen Asberg het, terwijl ze tegelijkertijd haar viool liet zingen. Dat is voor een zanger een niet eenvoudige combinatie, maar het klonk emotioneel en schitterend. Het publiek gaf haar én Kees Olthuis een staande ovatie.

Er stond meer op het programma van het Strijkkwartet Koninklijk Concertgebouworkest. Een strijktrio van Franz Schubert, een strijkkwartet van Luigi Boccherini en na de pauze in het gezellige café van het Dorpshuis, ook nog het 2e strijkkwartet van Alexander Borodin. Melodieuze muziek, waarin luisteraars soms iets bekends ontdekten. Uit een film?, een tv-commercial?, een popsong?, een opera? Klassieke muziek wordt wel vaker vertaald naar een andere discipline. Al met al was het een concertmiddag met een gouden rand waarover op de terugweg naar huis nog werd doorgepraat.

Hier vind u de aankondiging zoals deze is geplaatst in het NHDagblad van 28-09-17

Ook Kompas heeft aandacht besteed aan het concert op 03-10-17 artikel Kompas_03-10-17